جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ 20 September 2024
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۸۱۴۱۱
در گفتگو با سالار سیف‌الدینی، پژوهشگر بررسی شد

چرا واحد آموزش زبان آذری در دانشگاه تبریز بدون متقاضی ماند؟!

چرا واحد آموزش زبان آذری در دانشگاه تبریز بدون متقاضی ماند؟!
بر اساس قانون اساسی، استفاده‏ از زبان‌های‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏‌های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آن‌‎ها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏. به همین دلیل در ایران هیچ منعی برای آموزش زبان مادری وجود ندارد، اما آموزش به زبان فارسی (زبان مشترک مردم) است.

بر اساس اصل پانزدهم قانون اساسی، زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران،‏ فارسی‏ است‏ و اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد. ‏


واحد آموزش به زبان ترکی آذری بدون متقاضی ماند

کاربران در فضای مجازی نوشته‌اند که: «امسال حتی یک نفر برای درس زبان و ادب ترکی آذری در دانشگاه شهید مدنی تبریز نام‌نویسی نکرده‌است». سال ۹۶ بود که درس دو واحدی زبان ترکی آذری، این واحد به صورت اختیاری در این دانشگاه ارائه شد. در آن زمان، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از موافقت وزارت علوم برای ارائه درس دو واحدی به همه دانشجویان تحت عنوان «زبان ترکی آذری» به صورت درس اختیاری خبر داد. قوم‌گرایان در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند آموزش زبان‌های محلی را مطالبه اقوام ایرانی قلمداد کنند با این حال، عدم استقبال از واحد اختیاری آموزش زبان و ادب ترکی آذربایجانی نشان می‌دهد که چنین دغدغه‌ای به صورت جدی وجود ندراد و آن‌ها از این مسیر اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

 واحد آموزش زبان ترکی در دانشگاه تبریز بدون متقاضی ماند
نبود متقاضی

«سالار سیف‌الدینی»، پژوهشگر، در این باره به روزنامه اینترنتی فراز گفت: «چنین واحد‌های درسی در برخی از دانشگاه‌ها گذاشته می‌شود، اما استقبالی از این رشته‌ها صورت نمی‌گیرد. برای مثال رشته زبان ترکی دانشگاه تبریز قبل‌تر از طریق کنکور دانشجو جذب می‌کرد، اما به دلیل اینکه متقاضی این رشته کمتر شده، افراد می‌توانند بدون کنکور در رشته زبان ترکی این دانشگاه، مشغول به تحصیل شوند. این نشان می‌دهد مردم به صورت طبیعی در جامعه به زبان محلی صحبت می‌کنند و حساسیت زیادی نسبت به این موضوع ندارند».

واحد آموزش زبان ترکی در دانشگاه تبریز بدون متقاضی ماند
زبان محلی در صدر مطالبات مردم نیست

او ادامه داد: «با این حال، برخی از کارزارهای سیاسی و انتخاباتی تلاش می‌کنند نشان دهند که اولین مطالبه سیاسی و اجتماعی مردم، بحث زبان مادری است. اگر این موضوع صحت داشت، دانشجویان به عنوان بخش فعال جامعه، در چنین کلاس‌هایی ثبت نام می‌کردند، بنابراین زبان محلی و قومی در صدر مطالبات مردمی قرار ندارد. مردم ترجیح می‌دهند زبان محلی را به صورت طبیعی در خانه، خانواده و جامعه، یاد بگیرند. نباید بیش از وزن یک موضوع به آن ضریب داد».


استتار در پشت زبان مادری

این پژوهشگر در آخر گفت: «کشور ما کشور وحدت کثرت‌ها است و ما توانستیم از کثرت‌های موجود به وحدت پیچیده‌ای برسیم. استاد «شهریار» به زبان فارسی و ترکی دیوان‌های درخشانی از خود به جای گذاشته است. این نشان می‌دهد که او زبان و تاریخ عمومی کشور خود را در اولویت قرار داده بود و در کنار آن، به زبان محلی خود نیز ادبیات بسیار فاخری خلق کرد. مسائل اجتماعی و حقوق بشری، به ابزار گروه‌های حاشیه‌ای تبدیل شده است و در پشت مفاهیمی مانند زبان مادری مستتر می‌شوند. حتی خود این افراد نیز نرفته‌اند در این رشته‌ها ثبت نام کنند. در این حالت تلاش می‌شود موضوع به شکل سیاست‌زده مطرح شود و این سیاست‌زدگی باعث می‌شود بین واقعیت موجود و انتظارات آن‌ها، فاصله ایجاد شود».


نباید فراموش کنیم که سالروز درگذشت «شهریار» در ۲۷ شهریورماه، به عنوان روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شده است. «سیّد محمّدحسین بهجت تبریزی» متخلص به «شهریار» شاعر بزرگ ایرانی است که در تبریز به دنیا آمد و به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده است.

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی